IRC-Galleria

Työllistyminen.Torstai 25.02.2010 18:49

Tämä on lievästi sanottuna ihqua. :)

Kohta on rahaa vaikka lähteä reissailemaan. Siinä sivussa voisi myös lopettaa Pieksämäki-lakon ( kts. elioe )

Mutta sen lisäksi omg, kunnianarvoisa kilju no. 10 taitaa olla lopettanut pulputuksensa, voisi jalostaa sitä :o

Mikäköhän tässäkin onTorstai 18.02.2010 10:28

Olen jo useampaan kertaan viime aikoina nähnyt unta Joutsasta O_o

nimim. kerran eläessäni siellä käynyt

Jo onKeskiviikko 17.02.2010 00:22

(Varoitus: alla ajatusten virta jolle ei loppua näy)


Vittu että vituttaa Suomen energia- ja liikenneasiat. :D Taas käyttäny melkein koko päivän niiden tutkimiseen.

Ensinnäkin: bensiinin polttoaineveron pitäisi olla n. 2,40 €/l, dieselin n. 2,00 €/l. Tämä ihan sen vuoksi, että nämä ovat ulkomailta tuotuja polttoaineita, ts. lähes kaikki polttoaineeseen käytetty raha menee ulkomaille suoraan, ilman että jäisi paikallisen talouden rattaita pyörittämään. Suomessa alkutuotannon osuus taloudesta on vain n. 3%, mutta muut talouden sektorit eivät Suomessa kokonaan rakennu suomalaisen alkutuotannon varaan, vaan myös mm. erityisen teknologisella osaamisella ja tavaroiden kauttakulkuliikenteellä on osuutensa. Hyvän alarajan sille, miten ison kokonaistalousvaikutuksen alkutuotanto tuottaa, saa syrjäisistä maalaiskunnista. Näiden perusteella euron arvoinen alkutuotanto (esim. energia) aiheuttaa vähintään kolmen euron kokonaisvoiton yhteiskunnalle.

Polttoaineveron nostosta saatava hyöty tässä laskelmassa siis perustuu sille, että tilalle tuotetaan korvaavaa energiaa. Koko Suomen tasolla bensiinistä ja dieselistä saadaan (käsittääkseni) vuosittain n. 300 petajoulea... ja oletan veron noston puolittavan käytetyn polttoaineen määrän, ja aiheuttavan valtiolle n. 4.5 mrd € lisäyksen vuosittaisiin polttoaineverotuloihin.

150 korvattavaa petajoulea tarkoittaisi esim. 150 sellaista tuulivoima-aluetta, jollaista nyt Merikarvialle suunnitellaan, tai kolme nyt Olkiluotoon rakenteilla olevan kaltaista ydinreaktoria. Ydinvoimasta on kuitenkin muistettava, ettei se ole täysin kotimaista: uraani vähintäänkin rikastetaan ulkomailla, vaikka Suomeen kaivoksia avattaisiinkin. Siksi ennemmin tuulipuistoja, joita voi täydentää mm. Ounasjoen valjastamisella vesivoimaksi (sopii myös tyynen sään tuulivoimavajeen korvaamiseen)


No niin, eli kun suunnitelma on toteutunut, valtion kirstuun kilahtaa 4.5 mrd € enemmän. Lyhyellä googlettamisella saamieni huoltosuhde- ja keskiansiotietojen perusteella suomalaisten ansiotulot ovat yhteensä n. 75 miljardia. Näin ollen ottamalla tuon 4.5 mrd huomioon, voidaan ansiotuloveroprosenttia alentaa joka tuloluokasta 6%-yks. Näin ollen: keskiansiot (2880€/kk) saava ihminen säästää n. 170 euroa kuussa, mikä vastaa n. 100 litran bensaveron korotusta. Työmatkojen kasvaneet kustannukset ja kasvaneet nettotulot nollaavat toisensa matkan ollessa suuntaansa n. 34 kilometriä. Tästä jo nähdään, että suurin osa työssäkäyvistä jäisi voitolle, jollei bilistelisi.


Aiemmin esitin arvion, että bensan/dieselin kulutus puolittuisi ts. ajokilometrit (suurinpiirtein) puolittuisivat. Tässä ilmiössä on monta osaa:

1) bilistelyn väheneminen (kenties 60-80%)
2) ihmisten muuttaminen lähemmäs työpaikkaansa (kenties 20-40%)
4) ja mielenkiintoni kiinnittyykin nimenomaan raideliikenteen lisääntyneeseen kysyntään. Tämä kysyntä olisi niin suurta, että ylittäisi lähes kaikkien olemassaolevien sähköratojen kapasiteetin, sekä RHK:n kyvyn sähköistää muita ratoja / rakentaa uusia ratoja, sekä VR:n kyvyn hankkia uutta kalustoa. VR:n monopolin poistaminen nykyisin liikennöidyiltä radoilta antaisi yrityksille ja yksityisille realistisemman mahdollisuuden sijoittaa rahaa uuteen infrastruktuuriin.

Minulle rakkain tarkastelukohta on toki Savon radan väli Pieksämäki-Siilinjärvi. Tällä välillä kaukojunille voisi tulla n. 4000 matkustajaa enemmän päivässä, ja Matkus-Siilinjärvi -välillä mahdollisille lähijunille olisi lähes 10000 käyttäjää melkein joka asemanvälillä. Tämän tarpeen voisi täyttää esim. 20 InterCity-junavuorolla, täydennettynä 10 pitkän matkan taajamajunavuorolla (jotka pysähtyisivät pikkukylissäkin, kun sekin olisi taas tullut kannattavaksi) sekä parhaimmillaan 10min välein kulkevilla lähijunavuoroilla. Kaikki nämä siis per suunta.

Ja tässä se ongelma tulisikin: päiväsaikaan suuntaansa Kuopion seudulla menisi SUUNTAANSA kahdeksan junaa tunnissa. Käytännössä koko Savon radan pitäisi olla kaksiraiteinen, Kuopion aseman tienoilla jopa enemmän raiteita.


Muita esimerkkejä:

*Lahden radalla pitäisi kulkea n. 10-15 min välein lähijunia ruuhka-aikana, sekä samaan aikaan ainakin kaksi kaukojunaa tunnissa (yksi Karjalaan, yksi Savoon). Tarvitaan luultavasti neljä raidetta, ainakin kolme.
*Pääradalla välillä Riihimäki-Toijala pitäisi kulkea n. 20 min välein lähijunia ruuhka-aikana, Helsinki-Riihimäki-välillä n. 10 min välein, samoin Toijala(tai ainakin Lempäälä)-Tampere. Neljäs raide olisi aika kiva :D
*Iisalmi-Ylivieska -rata kannattaisi sähköistää, tällöin sen matkustajaliikenteelle riittäisi kysyntää, jopa n. 25 junaa päivässä suuntaansa, vrt. nykyiset 5.

*Helsingissä Mannerheimintien käytävässä (ml. Tukholmankatu/Turunväylä/Vihdintie) saattaisi olla säteittäiselle raideliikenteelle 20,000-50,000 päivittäisen matkustajan lisäkysyntä, joka kohdalle. Lahdenväylän/Tuusulanväylän suunnalta voisi tulla saman verran matkustajia. Helsinki-Pasila -välin junien kuormituksen suhteen tämä voisi tarkoittaa n. 40,000 uutta matkustajaa, väh. 200 päivittäistä junavuoroa enemmän. Yhtälön alustava ratkaisu: EI MAHDU. Nykyään jo menee n. 2min välein junia tuolla välillä. Lopullinen ratkaisu (kheh) voisi olla esim.:

-osalla junista pääteasema olisi Helsingin sijasta Pasila
-metro Sörnäisistä Pasilaan (ja edelleen Meilahden suuntaan)
-metro Kampista Pasilaan (ja edelleen Viikin suuntaan)
-jne.

Oih, voih. Lövers <3Lauantai 13.02.2010 14:39

Olipas bileet. Onpas krapula. Tulipas kuvia :D:D:D <3

Tännään biletys jatkunee. <3

TAHTOOKeskiviikko 10.02.2010 17:29

- kevään/kesän
- sidukkaa
- bileet
- eroon hiuksista
- töitä
-> enemmän rahaa
----> vesivoimalan :D
----> reissailemaan
----> yksiön/kaksion
> oman jääkaapin jonka voi täyttää mitä moninaisimmilla ruoilla
----> uuden tietokoneen

Hohhoi. Nyt on motivaatio nollilla. Tänä iltana voisi olla vähäC salaatti. x)

huhhuhTiistai 09.02.2010 03:43

Känni?! <3 MAANANTAIKÄNNI

Peppu heiluu niinku viimestä päivää :x
BaiLaBaiLa! \\o \o/ o//

Sielunsisarten salaisuudetTorstai 04.02.2010 17:06

ts. 99 tapaa tukkia tie kahdella naisella ja lastenvaunuilla

1.

Tie on kapea. Rouva joutuu ystävättärensä kanssa kävelemään peräkkäin; voi tätä tuskaa. :( Silti ei mahdu ohittamaan.

2.

Tielle mahtuu kaksi ihmistä vierekkäin, joten toki he kävelevät vierekkäin voidakseen kälättää optimaalisesti.

3.

Tielle mahtuisi kolme ihmistä vierekkäin. Siispä he kulkevat vierekkäin keskellä tietä, jottei kummaltakaan puolelta pääse ohi.

4.

Tielle mahtuisi neljä ihmistä vierekkäin. Ystävätär kulkee tien toisessa reunassa, rouva lastenvaunujen kanssa siten, että hänen kummaltakin puoleltaan pääsisi ohi. Mutta oi voi! Nyt on oikea supisupijuoru kyseessä, niinkuin oli myös neljä sekuntia sitten! Rouva on hyvä ja siirtää päänsä lähemmäs ystävätärtään, ja heilauttaa samalla vaunuja siten, että niiden keula lähestyy tien toista reunaa. Vaikka rouva siirsi päätään lähemmäs, ystävätär kailottaa supisupijuorunsa kuitenkin niin kovaa että koko kylä kuulee.

5.

Tosiystävät jakavat kaiken, eikö niin? Siispä rouva on hyvä ja kulkee tien toisessa reunassa, samalla kun ystävättärenne kävelee toisessa reunassa, ja pidätte yhdessä kiinni vaunuista, jotka ovat keskellä tietä.

6.

Olette päätyneet supisupijuorukävelyllänne siihen pisteeseen, ettette tiedä mihin suuntaan jatkaa! Siispä käännätte vaunut sivuttain ja heilutatte niitä eestaas.

7.

Voi miten söpöä, vauva haluaa leikkiä Tarzania! Siispä yksi teistä menee tien yhteen ja toinen toiseen reunaan, toinen pitää vaunuja kiinni keulasta ja toinen perästä, nostatte vaunut ilmaan ja vauva roikkuu reunassa. :)

8.

Sitten vauva tahtoo olla leikkiä rallia! Siispä rouva on hyvä ja mutkittelee tiellä hirmuista vauhtia. Ystävätär löytää itsensä ojasta.

9.

Päivälevon aika, siis tielle makaamaan poikittain.

10.

Pikku nokosten jälkeen on aika juoda kahvia termarista! Oi voi, tuoli ei mahtunut mukaan, joten otatte vauvan vaunuista, vaunut kyljelleen ja siihen päälle istumaan! Mikäli tielle jää kohta, josta mahtuisi ohittamaan, asetatte vauvan siihen.

jatkuu

reps @ Hesarin keskusteluTorstai 04.02.2010 11:57

venäjä upotti entäss saksa ...ym
hehkuva | 4.2.2010 5:28

jos on käynyt vahingossa emme tientetään voi olla tietämättä siitä. koska itämeri on kuupaan asti täytety 1-sodan-2-sodan bio,poltoaineella.syanidi,sinappikaasull a,hermokaasulla ja nyt viellä ydinjätteellä.minä kerran paskasin luodolta mereen.ihmettelin suuresti miksi kakka hehkuu sinisesä,tuolla ulapalla.kas kummaa....mulla toimii kaikki kotona olevat pien jännitteet kuin olen vain läsnä toimivat.edelleen ollen tsernobili. muuten vakavaa asiaa

:D:D:D:

omggi zomggiLauantai 30.01.2010 17:49

Ei hele mikä kännikrapula.

Ei hele mitkä bileet <3

Salaatti 4evah<3

VOIS TÄNNÄÄN UUDESTAAN, KETKÄ TULLOOOOO ????+++!!!1

ArghTorstai 28.01.2010 00:17

(Edit: allaoleva arvelu meni vikaan: bileisiin tuli 13 ihmistä.)


Jos mie pidän bileet viikonloppuna niin tänne varmaan tulee taas vaihteeks max 4 ihmistä. :D

Ei enää ees jaksa vittuuntua, kun tähän jatkuvaan sosiaalisen elämän alamäkeen on jo tottunut.

Tässä vaiheessa pitää määritellä kolme sosiaalisuuden suuntausta (sekä miten ne suhtautuvat ihmisten tarpeisiin):

1) vakaa psyykkinen: se että hengailee kavereiden kanssa (olennaista "kaveripiirin" koostumus sekä läsnäolon määrä)

2) epävakaa psyykkinen: random kontaktit (olennaista läsnäolon määrä)

3) henkinen: se että on joku johon luottaa ja jolle avautua (olennaista oikeastaan pelkkä ystävien olemassaolo)

Kohta 1 on nyt perseellään, mutta koska kyseinen kohta on ristiriidassa sekä individualistisen moraalikäsityksen että ihmisen psyyken ulkopuolisen maailman asettamien kriteerien kanssa (nykyään), niin ei jaksaisi mitenkään vinettää.

Kohta 3 on oikeastaan hyvin; niin kuin se on ollut vuosikausia. Mutta yleensä psyyke vaatii myös läsnäoloa, ja siksi pitänee lisätä kohtaa 2. Käydä yliopistolla, yrittää edelleen saada töitä jne.

Se, voiko kohdan 1 merkitystä korvata ollenkaan, on kyseenalaista. Mutta huomattakoon kuitenkin, että kuluneen kuukauden aikana tämän vuorovaikutuksen kesto on ollut n. 25 tuntia (<4%), verrattuna esim. lukioaikaiseen 30-50 prosenttiin, ja silti fiilikset ovat odotuksia paremmat O.o

Fiiliksien laatuun vaikuttanee myös se, että samat tekijät, jotka ovat heikentäneet sosiaalista kanssakäymistä, ovat kuitenkin aiheuttaneet rationaalista hyvää sekä saaneet minut lähes säteilemään moraalia. :>