IRC-Galleria

Sen kunniaksi, että heräsin!Keskiviikko 24.03.2010 06:24

Liikennesuunnitelmat jatkuu :)

Suonenjoki-Siilinjärvi -lähijunaliikenteen lisäksi onnistuin tunkemaan suunnitelmaani Kuopioon neljä raitiolinjaa:

1: KYS Piha - (menn. Niuvantie - Savilahdentie / tull. Puijonlaaksontie) - Niiralankatu - Tulliportinkatu - (menn. Vuorikatu / tull. Haapaniemenkatu) - Asemakatu - Maaherrankatu - Pohjolankatu - Lönnrotinkatu - Kullervonkatu - Männistönkatu - ( menn. Sandelsinkatu / tull. Dunckerinkatu ) - Malminkatu

2: Prisman piha - Savilahdentie - Tasavallankatu - Tehdaskatu - Jynkänkatu - puisto - Presidentinkatu - Puistokatu - Tulliportinkatu - (menn. Vuorikatu / tull. Haapaniemenkatu) - Rautatieasema

3A/B: Asemakatu - Puistokatu - Tulliportinkatu - Niiralankatu - Huuhankatu - Välikatu - Valkeisenkatu - Alavantie - Siikaniemenkatu - Saaristokatu - Haapaniementie - Tasavallankatu - (menn. Maria J. k. - Puijonkatu - Minna C. k. / tull. Haapaniemenkatu - Kauppakatu) - Satamakatu - Itkonniemenkatu - Asemakatu


Lähijuna- sekä raitiovaunuliikenne mahdollistaisi lukuisia muutoksia linja-autoliikenteessä:

Linjat 1, 10, 15, 25, 27, 29, 30 ja 31 pois

Linja 4 oikaisisi KYS:n edestä suoraan Puijon risteykseen
Linja 5 ajaisi vain Puijonlaaksosta keskustaan
Uusi linja no. 6 ajaisi Rönöstä Keskustan, Niiralan, Tasavallankadun ja taas Keskustan kautta Rönöön (melkein osa nyk. linjasta 1)
Linjan 23 reitti olisi linjan 21 reitti Inkilänmäeltä Tulliportinkadulle, sitten nykyinen reitti Tulliportinkadulta Saaristokatua ja Lehtoniementietä, sitten Petosentie - Pirtintie - Hulkontie - Pyörönkaari - Pitkälahdentie- Hulkontie - Pitkälahden asema
Linja 24 ajaisi Keskusta - Kuhanen - Ritisenlahti - Sotkanniemi - Humalajoki - Vehmasmäki - Pellesmäki - Kurkimäki - Pihkainmäki.


Ja lähijunaliikenteen vaatima infra maksaisi n. 200 milj. €, raitiovaunuliikenteen n. 75 milj. €. Lähijunien liikennöinti 30 000 €/pvä, raitiovaunujen 20 000 €/pvä. Linja-autoliikenteen kustannukset tippuisivat ainakin 10 000 €/pvä, tarkemmin en osaa sanoa :D

Kannattavaa tämä olisi vähintäänkin, mikäli radan varressa suoritettaisiin täydennysrakentamista (nyk. linja-autoaseman seutu, Rättimäki, Kolmisoppi, Pitkälahti, Vuorela, Toivala) sekä mahdollisesti uusia lähiöitä (Jälä, Lapinmäki, Palomäki).


Ja nyt, haaveilu loppukoon. Opiskelemaan ->

Etkö vielä ole jäsen?

Liity ilmaiseksi

Rekisteröityneenä käyttäjänä voisit

Lukea ja kirjoittaa kommentteja, kirjoittaa blogia ja keskustella muiden käyttäjien kanssa lukuisissa yhteisöissä.